De Verenigde Staten van Europa bestaan niet. Dat weet u
zelf ook wel maar de Europese politiek dacht daar kennelijk in 1992 heel anders
over. Het Verdrag van Maastricht werd getekend en daarmee werd het startschot
gegeven op weg naar een Europese Monetaire Unie (EMU) met een gemeenschappelijke
Europese munt, de Euro.
Vorming van Eenheid
Dat zowel de EMU als de Euro eigenlijk geen bestaan recht
hebben, of beter gezegd niet kunnen
bestaan zonder politieke en fiscale eenheid is inmiddels bij iedereen wel
helder geworden. Dat daar eerst een schuldencrisis voor aan te pas moest komen geeft
niet heel veel vertrouwen in de bestuurders, de politiek dus. Je kunt echter nu
wel betogen dat in de afgelopen twaalf maanden er belangrijke stappen zijn
gezet door diezelfde politici. Het tijdelijk noodfonds ESFS is vervangen door
het permanente noodfonds ESM, er is besloten om via de ECB onbeperkt
staatsobligaties van probleemlanden op te kopen -het OMT programma- , de Begrotingsunie
(EBU) is in oprichting met een aparte EU Commissaris voor toezicht op de begrotingsdiscipline
en momenteel wordt gesproken over een Europese Bankenunie. Allemaal zaken
waarmee de afzonderlijke lidstaten (deels) soevereiniteit inleveren, hetgeen
dus bijdraagt aan de vorming van een eenheid.
Einde Crisis
Mede door deze ontwikkelingen zei de Duitse Minister van
Financiën Schäuble vorige week dat de grootste onzekerheden over de Eurozone
binnen een jaar weggenomen kunnen zijn. Dat zou heel fraai zijn, vindt u niet? Je zou bijna gaan denken dat het wel goed komt
met dat verenigde Europa. Dat moet wat mij betreft nog maar blijken. Want hoe
is voor wat betreft eenheid en consensus inzake de verdragen en unies die in de
relatief recente historie in Europa zijn gesloten dan wel zijn opgericht?
Uitzonderingen
Bijvoorbeeld met het Schengenverdrag. Zowel het Verenigd
Koninkrijk als Ierland hebben zich hiervan om hun moverende redenen gedistantieerd.
Dan de Eurozone. Volgens het Verdrag van Maastricht zijn alle 27 EU lidstaten
verplicht om de Euro in te voeren zodra zij aan de monetaire eisen voldoen.
Maar de Eurozone bestaat maar uit 17 lidstaten. Het Verenigd Koninkrijk en
Denemarken hebben zich al in 1992 officieel een uitzonderingspositie
toegemeten. Zweden dat in 1995 toetrad tot de EU en formeel vanaf dat moment de
Euro moest invoeren distantieert zich ook van de gemeenschappelijke munt, hetgeen
gedoogd wordt. Dan de oprichting van de EBU, wederom is het het Verenigd
Koninkrijk dat zich hieraan niet conformeert. Cameron ziet meer heil in een
aparte begroting voor Euro en non-Eurolanden, vreemd genoeg lijkt Van Rompuy
dit te ondersteunen. Ook over het OMT programma bestond geen consensus, deze
maatregel is tot stand gekomen ondanks
heftig verzet van Duitsland. Alhoewel een compromis in de maak lijkt is er vooralsnog
ook geen consensus over hoe en wanneer de Bankenunie moet worden opgericht. Dat
het Verenigd Koninkrijk zich onder de belangrijkste criticasters bevindt zal u
inmiddels niet verbazen, voorts zijn Nederland, Duitsland en Finland kritisch
tot zeer kritisch.
Federaal Europa
De voorzitter van het Europees Parlement, Martin Schulz,
betoogde recentelijk dat er meer macht aan het Europees Parlement moet worden
gegeven. Dat is natuurlijk ook zo. Indien je de Euro wenst te behouden dan is
het proces naar een Federaal Europa onomkeerbaar. De Eurocrisis wordt tot nu
toe bestreden door beleid dat gemaakt wordt door regeringsleiders, die de
voorgenomen beslissingen eerst weer moeten voorleggen aan het ‘thuisfront’
alvorens er knopen kunnen worden doorgehakt. En in ieder thuisland spelen weer
binnenlands politieke en zelfs partij politieke overwegingen een rol, die een
snelle ratificatie in de weg staan. In een aantal landen werd voor diverse
besluiten een referendum gehouden en in Duitsland is om politieke redenen het Constitutionele Hof misbruikt om te bepalen of het
ESM al dan niet rechtmatig is. Op deze wijze is het lastig en duurt het
bijzonder lang voordat er daadwerkelijk beslissingen worden genomen. Je kunt je
ook afvragen hoever Europa zou zijn geweest zonder de druk van de financiële
markten.
Het belang van een kernland als bijvoorbeeld Finland ligt
mijlenver weg van het belang van een probleemland als Spanje of Italië. Dus
voor een efficiënt en daadkrachtig Europa zal er uiteindelijk een gekozen
Europese regering moeten komen. Of we
het nou willen of niet. Ik hoor u al gruwelen want dit ligt alleen al gevoelsmatig
niet lekker. Vanwege de lange geschiedenis van de afzonderlijke landen met hun
eigen taal en cultuur is het niet verrassend dat de eenheid ver te zoeken is.
De mate waarin progressie wordt gemaakt is echter wel verontrustend, vraagt u
maar aan de eerste tien mensen die u op straat tegen komt wie de ‘president’
van Europa is. Europa heeft niet de interesse van de burger. Dat de Verenigde
Staten van Europa niet bestaan is al met al dus een understatement, het zijn de
Verdeelde Staten van Europa.
Edgar Samuel
Senior Vermogensadviseur
Edgar Samuel
Senior Vermogensadviseur